Drømmen min er å reise tilbake til Naoussa

Hvert år når jeg kommer hjem fra ferie har jeg sagt «Ja vi hadde det strålende! Jeg lurer på hvor vi skal reise neste år?» Men endelig kunne jeg si: «Neste år skal vi reise tilbake!» Og det er drømmen min, at snart kommer det året da vi skal reise tilbake igjen til Naoussa på den greske øya Paros.

Vi – det er min datter og meg – reiste avgårde med fly til Santorini, buss ned til havna der og videre med båt til Paros, og til slutt buss til idylliske Naoussa nord på øya.

Som sagt, vi reiste via Santorini. Der er det en uforglemmelig og fantastisk utsikt som øya er berømt for. Men Santorini kan jeg fortelle om en annen gang. Øya er verdt et eget innlegg! Da kan jeg samtidig beskrive bussturen ned langs den 300 meter høye vulkanveggen til havna der båten til Paros går fra. Den turen er ikke noe for folk med høydeskrekk (og det har jeg). Og la meg bare advare deg, båtturen mellom Santorini og Paros er et kapittel for seg, og valg av båt har faktisk noe å si.

Men nå, til Paros:

Etter en nervepirrende og lang reise, vel framme i Naoussa våknet vi opp første dagen til en skinnende hvit og sjarmerende fiskelandsby, og jeg forelsket meg i den lille, men travle byen med en strøm av turister, liv og røre.

De søteste drømmer !

Vi spiste deilig mat på noen av de mange tavernaene og restaurantene:

Vi tok båt ut til stranden Kolymbithres som er kjent for sine klippeformasjoner og den lune viken. Vi badet og leide SUP (Stand Up Paddle).

Livet er best på stranda!

Vi fant en trivelig taverna på Kolymbithres, og der spiste vi lunsj med deilig mat og fin utsikt utover bukta. Vi slapp å bli solbrente, for midt på dagen koste vi oss alltid lenge med lunsj, og maten var god overalt som vi besøkte.

Vi dro også på en ganske  uforglemmelig båttur med mange stopp for å bade:

Flere bilder fra Naoussa:

Naoussa by night

Her er noen linker om du vil se – og høre – mer fra Naoussa og hva du kan gjøre der:

Film og stemning fra Naoussa

Om Paros

Ting å gjøre i Naoussa

Det ble mange turer rundt om i byen og området med kamera, og vet du – en uke går bare så alt for fort! Vi har mye igjen å se og gjøre på Paros, og jeg lengter tilbake!